Euroopan unionin komissio on tehnyt päätöksen muodollisen tutkintamenettelyn laajentamisessa vanhassa kiistassa koskien Helsingin kaupunkia ja sen maksamia mahdollisesti laittomia valtiontukia entiselle bussiyhtiölleen Helsingin Bussiliikenteelle. EU-komission valtiontukitutkinnan aikana Helsingin kaupunki myi omistamansa bussiyhtiön liiketoiminnan Koiviston Auto –konsernille ja yhtiö tunnetaan nykyään nimellä Koiviston Auto Helsinki. Komission päätöksen perusteella valtiontukien takaisinperintä ulotettiin koskemaan Helsingin Bussiliikenteen liiketoiminnan ostanutta Koiviston Auto Helsinkiä niiltä osin, kuin tukea ei voitu periä takaisin vanhalta Helsingin Bussiliikenteeltä. Koiviston Auto Helsingiltä takaisinperitty tuen osuus oli 44 miljoonaa euroa.

Euroopan unionin tuomioistuin kumosi 2024 heinäkuussa komission takaisinperintäpäätöksen ja asiassa aiemmin annetun tuomion komission tekemän olennaisen menettelymääräyksen rikkomisen johdosta. Koiviston Auto Helsinkiä ei kuultu tutkinnan aikana, eikä se täten voinut puolustaa asiassa itseään. Tuomion kumoamisen jälkeen Koiviston Auto Helsingille palautettiin sen maksama valtiontuen osuus. Nyt komission tekemällä tutkinnan laajentamispäätöksellä tutkinta laajennetaan muodollisesti koskemaan myös Koiviston Auto Helsinkiä sen määrittelemiseksi, onko vanhan Helsingin Bussiliikenteen ja Koiviston Auto Helsingin välillä taloudellinen jatkuvuus ja voidaanko mahdollisen tuen takaisinperintä ulottaa koskemaan Koiviston Auto Helsinkiä.

”On hyvin harmillista, että Helsingin kaupungin ja sen omistaman yhtiön välillä tehtyjen rahoitusjärjestelyjen tutkintaa on jälleen päätetty jatkaa ja laajentaa koskemaan myös Koiviston Auto Helsinkiä. Koiviston Auto -konserni on aikanaan ostanut yhtiön markkinaehtoisella kauppahinnalla ja täten komission väitteillä taloudellisesta jatkuvuudesta ei näkemyksemme mukaan ole pohjaa. Tulemme omalta osaltamme tukemaan tutkintaa kaikin tarvittavin tavoin”, toteaa Koiviston Auton konsernijohtaja Henrik Mikkola.