Toinen viiden bussin avustussaattue lähti tänään aikaisin aamulla Helsingistä kohti Ukrainaa.
Ensimmäinen bussisaattue saatiin onnistuneesti perille lähelle Ukrainan rajaa joulukuun alussa. Koiviston Auto lahjoittaa ja sen henkilökunta kuljettaa Ukrainaan vähintään 15 koululaiskyyteihin tarkoitettua bussia. Toisessa avustussaattueessa on mukana muun muassa tamperelaisia, porilaisia, kuopiolaisia ja turkulaisia kuljettajia sekä mekaanikkoja Pirkanmaan Tilausliikenteeltä, Kuopion Liikenteeltä, Satakunnan Liikenteeltä, Helsingin Bussiliikenteeltä ja OnniBusilta.
Bussit ovat lastattu siviiliväestölle tarkoitetuilla avustustarvikkeilla. Bussit suuntaavat ja luovutetaan Puolan Lubliniin, Ukrainan rajan lähellä sijaitsevaan logistiikkakeskukseen. Avustusoperaatiot saivat Koiviston Auton konsernista jopa 230 vapaaehtoista ilmoittautumaan humanitäärisen avun perille saattamisessa. Matka kestää noin kolme päivää.
Matkalle lähtevät bussit ovat olleet paikallisliikenteen käytössä. Ne ovat hiljattain poistettu käytöstä muun muassa bussien sähköistymisen tieltä. Ne ovat kuitenkin verrattain uusia ja käyttöikää löytyy edelleen. Ne sopivat hyvin koululaisten kyyditsemiseen.
”Tämä tehtävä vaatii meiltä kaikilta malttia ja rauhallisuutta. Tiet voivat olla surkeassa kunnossa. Kelikin voi olla haastava, kuten viime saattueen matkalla. Ajotaidot tässä reissussa korostuvat eri tavalla kuin paikallisliikenteessä. Myös keskittyminen on tärkeää,” summasi kuljettaja Tero Järvinen, Pirkanmaan Tilausliikenteeltä. ”Tämä on itselleni iso asia, että pääsen konkreettisesti auttamaan ammattitaidoillani ja vapaa-ajallani. Hienoa, että työnantaja on antanut tämän mahdollisuuden auttaa lapsia ja siviiliväestöä,” hän jatkoi.
”Auttamisen halu on päällimmäisenä mielessä. Reitti on tuttu itselleni enkä siksi jännitä varsinaista matkaa. Minulla on kaveri, jonka puoliso on Ukrainasta. Tiedän, että he tarvitsevat Ukrainassa kaikenlaista apua lohduttomaan tilanteeseen. Se, että nämä bussit tulevat lasten koulukuljetuksiin lämmittää erityisesti kuljettajana mieltäni.” kertoo kuljettaja Tero Leppäkoski, Satakunnan Liikenteeltä. ”Jos toivoa voi, niin olisi ajon kannalta mukavaa, jos keli olisi nolla-asteista eikä sataisi räntää,” hän jatkoi.
OnniBusin mekaanikko Jarkko Junkkari toimii matkalla myös kuljettajana, mutta päätehtävänä on autojen kunnon varmistaminen: ”Mukana on toinen mekaanikkokollega Kuopiosta ja hänen kanssaan vastaamme autojen mahdollisten vikatilojen korjaamisesta. Esimerkiksi rengaskin voi puhjeta. Mukana on keskiraskaita työkaluja, vararenkaita ja muita varaosia. Tämä yli 1200 kilometrin ja kolmen maan läpi menevä matka on näille busseille tavanomaiseen kaupunkiliikenteeseen verrattuna hyvinkin erilainen. Bussit ovat etukäteen tarkistettu ja huollettu. Varmistamme, että saamme vietyä ne perille asti ja lapset pääsevät niillä koulumatkoilleen.”
”Lähdemme tälle matkalle paljon oppineena ensimmäisen ryhmän haasteista. On ilo ja kunnia ennen kaikkea olla auttamassa, mutta myös toimia tämän ryhmän vetäjänä. Vaikka kaikki varmasti menee hyvin, olemme varautuneet erilaisiin tilanteisiin. Eteneminen voi yllättäen pysähtyä tai hidastua. Odotan innolla sitä tunnetta, kun tämäkin ryhmä on päässyt perille luovuttamaan nämä bussit ukrainalaisten koululaisten käyttöön. Avustustarvikkeitakin on runsaasti,” kertoi ajatuksistaan projektipäällikkö, Petteri Hurskainen, Satakunnan Liikenteeltä.
Saattueen on määrä luovutuspaikkaan Puolan Lubliniin perjantaina 13.1.2023. Ryhmä palaa takaisin Suomeen lauantaina. Kolmas saattue lähtee jo viikon päästä.
…
Koiviston Auto –konserni on Suomen suurin linja-autoyritys, jolla on lähes 100 vuoden historia ja noin 2500 työntekijää. Liikennöimme Helsingistä aina Ivaloon ja Kilpisjärvelle asti. Huolehdimme myös useiden kaupunkiseutujen paikallisliikenteestä. Konserniin kuuluvat OnniBus.com, Helsingin Bussiliikenne, Jyväskylän Liikenne, Koskilinjat, Kuopion Liikenne, Pirkanmaan Tilausliikenne, Satakunnan Liikenne ja Porvoon Liikenne. Koiviston Auton omistaja on CapMan Infra.